Astronomie

Scientia.ro - Stiinta pe intelesul tuturor

Descopera

Originals.ro - accesorii

Pamantul (Planeta Pamant)

Pamantul sau Terra (Planeta Albastra), planeta noastra, este singura planeta din Sistemul nostru Solar pe care exista viata. Tot ce avem nevoie ca sa traim se gaseste dedesubtul unei atmosfere subtiri care ne separa de spatiul nociv.

Pamantul este format din sisteme complexe si interactive, deseori imprevizibile. Aerul, apa, pamantul si viata combina forte pentru a creea o lume ce se schimba constant. Oamenii de stiinta de peste tot din lume au descoperit multe lucruri despre planeta noastra muncind impreuna.

Pamantul este a treia planeta de la Soare si a cincea cea mai mare din Sistemul Solar. Diametrul Terrei este cu cateva sute de kilometri mai mare decat cel al planetei Venus. Exista 4 anotimpuri si sunt rezultatul axei de rotatie a Pamantului, inclinata cu 23 grade. Oceanele acopera 70% din suprafata Pamantului. Prezenta si distributia vaporilor de apa in atmosfera este determinata de vreme.

Aerul este format din 78% azot, 21% oxigen si 1% alte gaze. Atmosfera afecteaza climatul Pamantului; ne protejeaza de radiatiile nocive venite de la Soare; si ne protejeaza de meteori deasemenea.

PamantulPlaneta TerraPlaneta Pamant

Luna, Satelitul Pamantului

Prezenta Lunii stabilizeaza miscarile Pamantului. Aceasta a dat nastere unui climat mult mai stabil al Pamantului, climat care, in lipsa Lunii, ar fi evoluat altfel.

Cum a aparut Luna? Cea mai cunoscuta teorie este aceea ca un corp de marimea planetei Marte a lovit Pamantul si au rezultat ramasite ale ambelor corpuri ce au format Luna. Oamenii de stiinta cred ca Luna a luat nastere acum circa 4,5 miliarde ani. De pe Pamant vedem mereu aceeasi fata a Lunii din cauza ca Luna se roteste o singura data in jurul axei sale si aproape in acelasi timp cu rotatia sa in jurul Pamantului. Locurile de pe Luna care se vad mai luminoase sunt zone inalte iar cele intunecate sunt bazine de impact.

Fata de Pamant, Luna nu are placi tectonice si nici vulcani activi. Cu toate acestea astronautii misiunii Apollo au inregistrat mici cutremure, la o adancime de cateva sute de kilometri. Acestea provin, probabil, din cauza fortei de atractie a Pamantului.

Raman multe de invatat despre Luna. Cercetatorii continua sa studieze datele returnate de misiunea Apollo si de la alte misiuni.

LunaSatelitul TerreiLuna